
	
  

	
   1	
  

 

“Brian Martin (social scientist)”: 

a Wikipedia entry annotated by its subject 
 

Brian Martin 

bmartin@uow.edu.au 

http://www.bmartin.cc/ 

26 October 2016, revised 7 February 2017 

 

Introduction 
In 2005, a Wikipedia entry was created about me. It changed gradually over the years 

and was innocuous. Then in January 2016, it was drastically rewritten, turned into an 

attack page. I have written about this separately in “Persistent bias on Wikipedia: 

methods and responses,” in which I list various ways to bias a Wikipedia entry, using 

my own page as a case study. There was insufficient space in that article for me to 

give details about the biases in the resulting form of my page—that is my aim here.  

 

Background about my Wikipedia page 

My Wikipedia page was set up in 2005 and edited sporadically in following years, by 

a variety of editors. In only a couple of instances did I ever know the identity of an 

editor. In January 2006 the text was replaced by information about a different Brian 

Martin; this was immediately reversed. At another point (2006–2010), the page was 

questioned for my notability. Eventually enough suitable material was added so the 

warning was removed. 

 Overall, my page portrayed me favourably, emphasising my professional 

accomplishments and my work on whistleblowing and suppression of dissent, and 

listing a selection of my books and articles. One of my major areas of work, 

nonviolent action, was little mentioned, presumably because this was not of special 

interest to any editors. For years, my Wikipedia entry was not of much concern to me 

because I run my own website (http://www.bmartin.cc/), which gives a more complete 

portrayal of my work than Wikipedia. 



	
  

	
   2	
  

 Then, on 21 January 2016, Wikipedia admin JzG (aka Guy) rewrote most of 

my entry, turning it into an attack on my reputation. Supporting JzG’s framing of my 

entry, Gongwool made dozens of edits in the following months. Several editors 

attempted to moderate the new negative framing, and a shifting but still negative 

portrayal was maintained through hundreds of edits. The hostile editing of my entry 

came to my attention and stimulated me to develop a categorisation of techniques for 

biasing Wikipedia entries. I operate on the assumption that techniques used in one 

case are likely to be found elsewhere and, indeed, others have told me the same 

techniques have been used on other entries. 

 For each year my Wikipedia page has existed, Table 1 lists the total number of 

edits and the number of different editors, divided into bots (automated programs) and 

non-bots (humans). 

 

Table 1. Number of edits and editors of Wikipedia page “Brian Martin (social 

scientist),” 2005–July 2016 

Year Total edits Different editors 

(non-bot) 

Different bot 

editors 

2005  7 5 1 

2006 16 9 2 

2007 14 3 0 

2008 5 5 0 

2009 8 3 1 

2010 13 7 4 

2011 8 5 2 

2012 8 4 2 

2013 13 4 1 

2014 12 8 2 

2015 25 5 4 

2016 (January-July) 222 24 3 

 

  



	
  

	
   3	
  

Introduction to my page 

Below is a complete reproduction of my Wikipedia entry as of 19 July 2016, a point 

of relative stability following hundreds of edits in the previous six months. My page 

has been edited subsequently, so this is a snapshot in its evolution, intended to provide 

some detail about the biases present at that time. These biases are typical of those 

instituted beginning in January 2016. 

 Following relevant sentences, I provide commentary—annotations, if you 

like—and additional references. This is my own point of view, and I am very far from 

a neutral observer. However, I am a very well informed observer, and I provide 

documentation that can be followed by anyone interested. As noted in “Persistent bias 

on Wikipedia,” my interest is in the techniques used to create and maintain bias, as an 

aid to efforts to improve Wikipedia. 

 For further commentary on the editing of my page, see Robert Dildine, 

“Wikipedia's strange certainty about Edward Hooper, Brian Martin, and the 

OPV/AIDS hypothesis,” May 2016, 

http://www.aidsorigins.com/sites/all/files/pdfs/Wikipedias_Strange_Certainty.pdf. 

 

 

Wikipedia entry (19 July 2016 version), annotated 
 

In this section, I give the full text of my Wikipedia entry, with comments along the 

way. 

 

Brian Martin (social scientist) 

 

Brian Martin 
Born 1947 

Gary, Indiana, USA 

Education Rice University, (BA in Physics); University of Sydney (PhD) 

Occupation Social scientist at University of Wollongong (social study of dissent, 

peace studies); formerly mathematician at Australian National University 

Years active 1973–present 

Employer University of Wollongong 

 



	
  

	
   4	
  

Brian Martin (born 1947) is a social scientist at the Faculty of Arts School of 

Humanities and Social Inquiry at the University of Wollongong in NSW, Australia.[1]  

 

Comment Actually, I’m in the Faculty of Law, Humanities and the Arts, 

which incorporated and superseded the Faculty of Arts several years ago. 

 

He became a professor there in 2007. His interest is in the research of the suppression 

of dissent.[2][3]  

 

Comment True, I've been researching suppression of dissent since the late 

1970s. After my PhD in theoretical physics from Sydney University, I worked 

for a decade as an applied mathematician at the Australian National 

University. I then joined the University of Wollongong in 1986 as a lecturer, 

was promoted to senior lecturer in 1991, associate professor in 1996 and full 

professor in 2007. The rank of full professor in Australia is difficult to attain 

and relatively rare.  

 The references given for the Wikipedia statement are peculiar: why 

cite a newspaper article and a blog post when there are numerous scholarly 

papers referring to my research in this area. An example: Jason A. Delborne, 

“Transgenes and transgressions: scientific dissent as heterogeneous practice,” 

Social Studies of Science, vol. 38, no. 4, 2008, pp. 509–541. 

 

According to the BBC, he has studied whistleblowing in science;[4]  

 

Comment Again, why cite BBC news when there are plenty of academic 

sources, such as Delborne's article above? 

 

he was president of Whistleblowers Australia from 1996 to 1999 and remains their 

International Director.[5]  

 

Comment This information is also available by looking at reports of annual 

general meetings of Whistleblowers Australia, reproduced in issues of the 

group’s newsletter The Whistle, available at 

http://www.bmartin.cc/dissent/contacts/au_wba/. It may be a peculiarity of 



	
  

	
   5	
  

Wikipedia that it is preferable to cite a radio programme for this information, 

given that the information would have come from me or my website. 

 

He is also a former member of the anti-vaccine Australian Vaccination Network as 

well as the pro-vaccine Skeptics Society.[6] 

 

Comment Both these memberships were subscription-generated: I subscribed 

to Living Wisdom, the magazine of the Australian Vaccination Network 

(AVN), and automatically became a member. The magazine discontinued 

publication and my associated membership lapsed. Likewise, since the 1990s I 

have subscribed to the US magazine The Skeptic and automatically became a 

member of the Skeptics Society. Subscription-generated memberships have no 

significance in terms of a conflict of interest. However, for years members of 

the pro-vaccination group Stop the Australian (Anti)Vaccination Network 

(SAVN) and others have been raising my membership in the AVN as if it 

shows some commitment to the beliefs of the AVN. The only reason these 

subscription-generated memberships are mentioned on my Wikipedia page is 

that SAVNers and their allies continue to try to paint me as a critic of 

vaccination. I doubt there is a single Wikipedia entry on any other individual 

that mentions subscription-generated memberships. My genuine memberships, 

for example in the National Tertiary Education Union or the Amateur 

Chamber Music Society, are not listed. 

 

Martin has spoken at a British Science Association Festival of Science,[4] and testified 

at the Australian Federal Senate’s Inquiry into Academic Freedom.[2][7] 

 

Comment Why bother to mention these particular instances, giving media 

stories as sources? There are far more significant examples that could be used. 

I spoke at the Royal Society of London in 2000 (about the same time I spoke 

at the BSA Festival of Science)—as mentioned later in the Wikipedia entry—

and in 1994 testified to the Senate Select Committee on Public Interest 

Whistleblowing (Sydney, 7 March 1994, Hansard report, pp. 765-826.  

 



	
  

	
   6	
  

Research 
Martin's original academic field was stratospheric modelling and numerical methods.  

 

Comment Technically, the field was theoretical physics, within which I 

worked on stratospheric modelling and numerical methods. In the decade after 

my PhD, as an applied mathematician at the Australian National University, I 

worked mainly on astrophysics, numerical methods and modelling of 

electricity grids incorporating wind power. 

 

He has published extensively about the social dynamics and politicisation of 

controversial scientific topics.  

 

Comment True, one of my main topics of research is scientific controversies. 

Most of the Wikipedia entry is about this research. However, I have also 

published extensively on nonviolent action, peace and war, strategies against 

injustice (the backfire model), demarchy (a democratic alternative to electoral 

politics), information issues, and plagiarism. For example, I have published 

half a dozen books and perhaps a hundred articles relating to nonviolent 

action, a book and dozens of articles on the backfire model, a co-authored 

book about random selection in politics and an influential article about 

demarchy, a book about information politics, and widely read articles about 

plagiarism. It is unreasonable to expect my Wikipedia entry to reflect this 

breadth of interests, but nonetheless it is striking that the focus is almost 

entirely on my work on scientific controversies. 

 

His topics of inquiry have included the globalization of polarised science such as the 

origin of HIV/AIDS,[8] fluoridation and nuclear power.[9]  

 

Comment I have studied a range of scientific controversies, including nuclear 

power, fluoridation, pesticides, the origin of AIDS, repetition strain injury (in 

collaboration with Gabriele Bammer) and vaccination, as well as nuclear 

winter, climate change and euthanasia. Although fluoridation and nuclear 

power are mentioned here, the focus in the Wikipedia entry is my work on the 



	
  

	
   7	
  

origin-of-AIDS debate, which relates to vaccination, as well as the vaccination 

controversy itself. So why is there so much attention to particular aspects of 

my controversy research while the rest of it is largely ignored?  

 Reference 8, to a media story, is hardly a solid source for my research 

on the origin-of-AIDS debate. 

 

He argues that there are situations in which scientific research that threatens vested 

interests can be suppressed. He identifies a number of direct and indirect mechanisms 

through which this can occur, ranging from the denial of funds and the denial of 

promotion and tenure, through to the creation of a "general climate of fear".[10] 

 

Martin is known as one of the supporters of the theory of OPV-AIDS.[11][12][13][14]  

 

Comment I have never supported the theory of OPV-AIDS—namely that 

AIDS originated from contaminated oral polio vaccines—in the sense of 

advocating for it. My position has always been and remains that I think it is a 

theory worthy of consideration and that it has been marginalised using unfair 

or inappropriate means. References 11 and 12 are to opponents of the OPV-

AIDS theory and thus are not reliable sources for the claim made about me. 

References 13 and 14 do not support the claim. 

 

The hypothesis was first popularised in Rolling Stone magazine by way of journalist 

Curtis and AIDS activist Elswood in 1992, and was later further promoted by the 

journalist/writer Hooper and Martin,[11][15] with Hooper crediting Martin for giving the 

OPV-AIDS link hypothesis "further publicity and credibility".[13]  

 

Comment As noted, I have promoted fair consideration of the theory rather 

than advocating for it. Reference 15 is to Tom Curtis’ 1992 article in Rolling 

Stone, and thus seems to be a primary source. Reference 11 is to a book by 

Stephen Jenkins (which I discuss later), who seemingly took his information 

about the background to the OPV theory from my own writings. 

 

Martin attended an AIDS Origin meeting and a press conference on the unproven 

theory[16] at the Royal Society in London in 2000.[12]  



	
  

	
   8	
  

 

Comment Reference 16 is to a clarification published by Rolling Stone as part 

of a settlement of a defamation suit launched by Hilary Koprowski, polio 

vaccine pioneer. The OPV theory is that Koprowski’s polio vaccine, given to 

nearly a million people in the Congo in the late 1950s, inadvertently led to the 

AIDS pandemic. Koprowski’s legal action had the effect of deterring 

investigation into the theory. 

 To say that the theory is “unproven” is interesting, given that no theory 

for the origin of AIDS could fairly be said to be proven. Most of the effort by 

scientists working in the area has been to disprove the OPV theory, with little 

effort devoted to disproving the main alternative theory, the cut-hunter theory, 

for which there is no direct evidence. In my paper at the Royal Society 

conference, I emphasised the double standard involved in efforts to disprove 

or discredit the OPV theory, with the cut-hunter theory treated as the default 

option. Those who have written the section of my Wikipedia page about the 

origin of AIDS have used this same double standard.  

 It is a quirk of Wikipedia’s emphasis on secondary sources that a news 

story is used as the source for my talk at the Royal Society. The source chosen 

is by an author hostile to the OPV theory. It would also be possible to cite one 

of Hooper’s writings about my talk. 

 

In 2004 Hammar even credited Martin for almost creating a "cottage industry around 

the sociological and philosophical implications of the thesis and ensuing cover-up".[14]  

 

Comment Hammar’s article is largely sympathetic to the OPV theory. The 

quote used in Wikipedia may suggest there is something wrong with my 

efforts. Here is an expanded quote from Hammar’s article: “That HIV might 

be iatrogenic remains a barely thinkable, much less publicly utterable thought. 

It cannot—it must not —be true. Thankfully, there are many others pursuing 

the OPV thesis. One sociologist, Brian Martin, has almost spawned a cottage 

industry around the sociological and philosophical implications of the thesis 

and ensuing cover-up.”  

 

In 2010, Martin published a paper in which he argued that "medical researchers had 



	
  

	
   9	
  

colluded to silence" the discredited OPV-AIDS hypothesis, and has said that although 

the peer-review process for the theory was almost "entirely negative", there can be 

situations where justice appears to be provided by the official processes, but "in many 

cases there is little corresponding substance".[17]  

 

Comment This sentence makes it sound like that I wrote, in my 2010 paper, 

“medical researchers had colluded to silence” the OPV theory. However, those 

words are nowhere in my paper. The quote is actually from reference 17, an 

article by journalist Kylar Loussikian in The Australian. This is an example of 

my detractors trying to associate me with a belief in conspiracies, invoking the 

common idea that conspiracy theories are wrong and misguided, if not 

crackpot, and to be dismissed out of hand rather than carefully evaluated. 

 Loussikian’s articles launched the public attack on the PhD thesis of 

my student Judy Wilyman (discussed below) and on me. I wrote a detailed 

critique of Loussikian’s initial article: “News with a negative frame: a 

vaccination case study,” http://www.bmartin.cc/pubs/16Loussikian.html. 

 It would be possible, according to Wikipedia guidelines, to list my 

2010 paper in Science as Culture. This has not been done, so few readers of 

the entry would go to the trouble of tracking down the paper to see whether it 

has been fairly represented.  

 

Martin has been criticised for supporting the theory even though it was disproved 

through genetic studies in 2008[11]  

Comment The OPV theory of the origin of AIDS has been contested ever since 

it was proposed in the 1980s. On at least four occasions, the theory was 

pronounced disproved. For example, Manchester seaman David Carr died in 

1959 apparently from AIDS, and in 1990 his tissues were found to contain 

HIV. This case was apparently incompatible with the OPV theory and used as 

the clinching evidence by the Wistar Committee that rejected the theory in 

1992. However, a study published in 1995 showed that Carr’s tissue samples 

did not contain HIV after all. The disproof was disproved. In science, no 

evidence is conclusive, because assumptions, methods and outcomes are open 

to disputation. And so it goes with the alleged 2008 disproof, which is far from 



	
  

	
   10	
  

definitive. The citation here is to a book by Stephen Jenkins. It is a convenient 

source for opponents of the OPV theory, because it is a scholarly source—and 

it misrepresents my views. I have written a detailed response to Jenkins’ 

account, including commentary on the alleged 2008 disproof of the OPV 

theory. I wrote to Jenkins and offered to consider posting his reply to my 

response, but he did not take up my offer: “Critical thinking about the origin 

of AIDS: comments on Stephen Jenkins’ account”, 16 May 2016, 

http://www.bmartin.cc/dissent/documents/AIDS/Martin16.pdf 

and it is now largely considered "debunked conspiracy theory".[18] 

 

Comment The reference given is an unsigned summary from the website of 

the College of Physicians of Philadelphia that rejects the OPV-AIDS theory, 

giving references only against it and no mention of responses by Edward 

Hooper and others to alleged refutations of the theory. The OPV theory 

proposes that vaccines developed by Hilary Koprowski at the Wistar Institute 

in Philadelphia were responsible for AIDS, so there seems to be a Philadelphia 

connection. Note the reference to a conspiracy theory, though the OPV-AIDS 

theory proposes that AIDS was inadvertently caused by contaminated polio 

vaccines: there was no conspiracy involved at the time. 

 

Martin has been active in the criticism of university systems. He has been critical of 

conflicts of interest within Universities where they are managing internal 

investigations which may lead to bad publicity, and recommends having independent 

groups investigating allegations of misconduct;[19] he has written about the 

unauthorised use of research produced by students and junior researchers by senior 

academics;[20] and he has been outspoken against sexual relationships between staff 

and students.[21][22]  

 

Comment This is all pretty accurate. It is one facet of my work and, as noted 

above, not the most important. Note also the reliance on media stories as 

sources rather than scholarly publications. 

 

He also reports that any bias within universities could simply be due to students 



	
  

	
   11	
  

strategically working in-line with the biases of their teachers.[2] 

 

Comment I don’t think I have ever reported that “any bias within universities” 

could be for the reason given. The reference is to an opinion piece by right-

wing commentator Miranda Devine, hardly the most solid source for my views 

about bias within universities. 

 

Martin believes that if complainants go through the official channels the outcome is 

very predictable, in that organisation's internal grievance procedures or making a 

complaint to the relevant ombudsman doesn't work.[4] But he also believes 

whistleblower laws also don't work, saying; “Not only are whistleblower laws flawed 

through exemptions and in-built weaknesses but in their implementation they are 

rarely helpful”.[23] 

 
Comment This is another example of the curious quirk arising from Wikipedia 

relying on secondary sources. The author of reference 23 is quoting me. 

Apparently this is more appropriate than quoting me directly. 
 

Criticism 
Martin has been criticised for his role in the Judith Wilyman PhD controversy[6]  

 

Comment The graduation of my PhD student Judy Wilyman was the initial 

trigger for the drastic rewriting of my Wikipedia page beginning on 21 

January 2016 by administrator JzG, as recounted in my article “Persistent bias 

on Wikipedia.” I have replied to some of the criticisms in several articles and 

posts: http://www.bmartin.cc/pubs/controversy.html - Wilyman.   

 Reference 6 is to a 2014 newspaper article by Rick Morton. I wrote a 

detailed analysis of this article: “Biased reporting: a vaccination case study,” 

18 March 2014, http://www.bmartin.cc/pubs/14Morton.html. The attacks on 

Judy’s thesis occurred years before she graduated and before her critics even 

knew what was in her thesis. 

 



	
  

	
   12	
  

where medical academics and the AMA raised concerns of whether Professor Martin 

had the necessary knowledge[24] to assess the topic of vaccine science.[17] 

 

Comment Reference 24 is to what is essentially a gossip column in the 

newspaper The Australian. Kylar Loussikian and his editors at The Australian 

have latched onto the issue of Judy’s thesis, but other mass media have hardly 

touched it. Reference 17 is to one of Loussikian’s many articles about Judy’s 

thesis. 

 

David Gorski has criticised Martin, claiming that he is not distinguishing between 

dissent based on facts, science and logic as opposed to dissent based on pseudoscience 

and misinformation,[3]  

 

Comment Gorski is well-known for his attacks on criticism of vaccination, or 

what he calls “antivaccine pseudoscience.” To rely on his blog as a source 

suggests there are no scholarly sources for the point made.  

 

and The Australian has criticised him for not recognising academic rigour over 

academic freedom.[24] 

 

Comment As noted above, reference 24 is to a gossip column in a newspaper. 

 

Others including David Gorski have criticised Martin as a defender of former surgeon 

and researcher Andrew Wakefield,[3]  

 

Comment Gorski is wrong or misleading. I have never defended Wakefield’s 

ideas, but have written about his treatment as an example of what might be 

suppression of dissent. In my article “On the suppression of vaccination 

dissent,” http://www.bmartin.cc/pubs/15see.html, I conclude “This assessment 

of the Wakefield saga has had a limited objective: to determine whether he has 

been dealt with in the same way as other scientists with similar records but 

who have not challenged orthodox views on vaccination.  If the case presented 

by Wakefield and his supporters (CryShame, 2013; Wakefield, 2010; Walker, 

2012) is accepted, then suppression of dissent definitely has been involved. If, 



	
  

	
   13	
  

on the other hand, the case presented by Wakefield’s critics (Deer, 2011; 

General Medical Council, 2010) is accepted, it is not feasible to make an 

informed assessment about suppression on present evidence: because the 

scrutiny of Wakefield has few comparators, it is not possible to do a simple 

double-standard comparison.”  

 For a detailed analysis of Gorski’s blog posts about Judy’s graduation 

and my writings about the attack on her thesis, see my commentary “Gorski 

versus a Wollongong PhD thesis,” http://www.bmartin.cc/pubs/16Gorski.html. 

 

and Agence Science Presse reports Martin ‘also defends the idea of a vaccine-autism 

link’.[8] 

 

Comment I have never defended the idea of a vaccine-autism link. The 

Agence Science Presse report is wrong. 

  

Publications 
In 2014 and 2015, Brian Martin published several books through Irene Publishing in 

Sweden, an activist publisher. These included Non-violence Unbound, Backfire 

Manual, Whistleblowing: A Practical Guide, and The Controversy Manual. 

Information from the National Library of Australia show Martin has also published 

with Praeger, State University of New York Press, Rowman & Littlefield, War 

Resisters' International, Angus and Robertson, SUNY Press, and the Freedom Press.[9] 

 

Comment Nonviolence Unbound was published in 2015, Backfire Manual in 

2012, Whistleblowing: A Practical Guide in 2013 and The Controversy 

Manual in 2014. I am pleased to be published by an “activist publisher,” but 

the works should be judged on their merits, not their publisher. The list of 

publishers for many of my other books is accurate. As noted above, the issues 

covered in most of these books, and the bulk of my articles, are not addressed 

in my Wikipedia entry. 

 

References 
1  ^ "Academic Staff #M, School of Humanities & Social Inquiry" . University of 



	
  

	
   14	
  

Wollongong. Retrieved 27 November 2015. 

2 ^ to:  a b c Devine, Miranda (4 December 2008). "Monoculture is killing thought" . 

Brisbane Times. Retrieved 29 January 2010. 

3 ^ to:  a b c Gorski, David (14 January 2016). "Brian Martin and Judy Wilyman: 

Promoting antivaccine pseudoscience as "dissent"" . Science Blogs. Retrieved 

9 February 2016. 

4 ^ to:  a b c Murcott, Toby (11 September 2000). "Science needs its whistleblowers" . 

BBC News. Retrieved 29 January 2010. 

5  ^ Barclay, Paul (10 May 2004). "Perspective: Whistleblowers and Iraq" . ABC 

Radio. Retrieved 29 January 2016. 

6 ^ to:  a b Morton, Rick (28 January 2014). "University paid for anti-vaccine student 

to attend conference" . The Australian. Retrieved 22 January 2016. (subscription 

required (help)). 

7  ^ APH (9 October 2008). "Inquiry into Academic Freedom" . Parliament of 

Australia. Retrieved 29 January 2016. 

8 ^ to:  a b Lapointe, Pascal (15 January 2016). "L'anti-vaccination à l'université" . 

Agence Science Presse. Quebec, CA. Retrieved 17 March 2016. translation= 

"The professor she chose as supervisor, Brian Martin, is known for his belief 

in a conspiracy to silence and hide the study that the AIDS virus was caused 

by the polio vaccine. And he also defends the idea of a vaccine-autism link." 

9 ^ to:  a b "Brian Martin, Search Results at National Library of Australia" . Online 

catalogue at NLA. (Australia). Retrieved 18 March 2016. 

10  ^ Hess, David J. (1997). Science Studies: An Advanced Introduction, NYU 

Press (U.S.A.). ISBN 9780814735640. p152. 

11 ^ to:  a b c Jenkins, Stephen H. (2015). Tools for Critical Thinking in Biology. 

New York: Oxford University Press. pp. 217–219. ISBN 978-0-19-998104-5. 

text= "Although Hooper and Martin are still promoting the tainted polio 

vaccine hypothesis, recent genetic work has convincingly disproven it... 

Worobey's team published their genetic comparison of HIV samples in 2008, 

but Brian Martin continued to promote the tainted polio vaccine hypothesis for 

the origin of AIDS as late as 2010 in a paper called "How to Attack a 

Scientific Theory and Get Away with It (Usually)..." p 218. 

12 ^ to:  a b Cohen, Jon (15 September 2000). "Vaccine Theory of AIDS Origins 

Disputed at Royal Society" . Science Magazine (U.S.A.). 289 (5486): pp 1850–



	
  

	
   15	
  

1851. Retrieved 29 February 2016. 

13 ^ to:  a b Hooper, Edward (1999). The River: A Journey Back to the Source of 

HIV and AIDS. (U.S.A.): Little Brown and Company. p. 797. ISBN 0-316-

37261-7. 

14 ^ to:  a b Hammar, Lawrence (Anth/SocSc) (1 April 2004). "Dephlogistication, 

Imperial Display, Apes, Angels, and the Return of Monsieur Emile 

Zola"  (PDF). Papua New Guinea Medical Journal. 47 (1-2, Mar-Jun 2004): pp 

120, 124. Retrieved 14 March 2016. 

15  ^ Curtis, Tom (19 March 1992). "The Origin of AIDS: A startling new theory 

attempts to answer the question, 'Was it an act of God or an act of man?". 

Rolling Stone magazine (626). pp. 54–9, 61, 106, 108. 

16  ^ Editor (9 December 1993). "'Origin of AIDS' update - Clarification". 

Rolling Stone magazine (671). p. 39. This 'Clarification' article forms part of 

the defamation settlement when Hilary Koprowski sued Tom Curtis & Rolling 

Stone magazine in 1992-93. 

17 ^ to:  a b Loussikian, Kylar (16 January 2016). "Anti-vaccination activists 

spruik PhD thesis as proof of conspiracy" . The Australian. Retrieved 17 

January 2016. (subscription required (help)). 

18  ^ . (21 January 2016). "Debunked: The Polio Vaccine and HIV Link" . 

College of Physicians of Philadelphia - historyofvaccines.org. Retrieved 12 

March 2016. 

19  ^ Colvin, Mark (17 April 2014). "PM: Investigations mounting into research 

at University of New South Wales" . ABC Radio. Retrieved 29 January 2016. 

20  ^ Matthews, David. (22 October 2015). "Papers retracted after authors used 

unauthorised data from junior researchers ", Times Higher Education, London. 

Retrieved 11 March 2016. 

21  ^ Harvey, Sarah. (14 February 2010). "Staff-student review may have wider 

impact", The Sunday Star-Times, New Zealand. pA005. 

22  ^ Powell, Stan. (29 May 1993). "Uni Staff Attacked for having Sex with 

Students", The Sydney Morning Herald, p11. 

23  ^ Pickard, Gabrielle (25 December 2014). "Who Does The Whistleblower 

Protection Act Really Protect?" . Top Secret Writers. (U.S.A.). Retrieved 19 

March 2016. 

24 ^ to:  a b . (2 February 2016). "When fulltime isn't quite that, and Queensland's 



	
  

	
   16	
  

VET goes to Kerala" . The Australian. Retrieved 2 February 2016. 

 

External links 
• Home page  

• Brian Martin , University of Wollongong 

 

Categories: Australian academics | Living people | Australian activists | Nonviolence 

advocates | 1947 births | University of Wollongong faculty | Free speech activists | 

Anti-vaccination activists | Criticism of science | AIDS origin hypotheses | Vaccine 

controversies 

 

Comment Most of these categories are appropriate. However, I am not an anti-

vaccination activist. As repeatedly stated in my publications, I do not have a 

strong view about vaccination and my involvement in the debate is to support 

free speech by vaccine critics. It is true that I have written extensively on the 

critique of science, but not in the way undertaken by most of those listed on 

the strange Wikipedia page “Criticism of science.” My criticisms, for example 

in my first book, The Bias of Science, are primarily about the power structure 

of science: a political critique, if you like, with several dimensions. In any 

case, to put me in this category is peculiar, given that my most important 

works on the critique of science are not mentioned (see 

http://www.bmartin.cc/pubs/sciencecritique.html). 

 

Conclusion 
The Wikipedia entry about me, as of 19 July 2016, displayed bias in various forms 

and ways. There are several features of significance. 

 First, the entry omitted reference to the bulk of my research and supervision 

and concentrated on two topics: my writings on the origin-of-AIDS debate and my 

supervision of Judy Wilyman.  

 Second, the orientation of the commentary on these two topics was mostly 

negative. 

 Third, despite the availability of numerous scholarly sources commenting 



	
  

	
   17	
  

about my research, the entry relied heavily on news stories. Furthermore, some of 

these news stories are partisan treatments, part of an outpouring of condemnation 

about Judy’s thesis. Here is a breakdown of the references in the entry, by source 

category. 

 

13 news reports (##2, 4, 5, 6, 8, 12, 15, 17, 19, 20, 21, 22, 24) 

4 books and journal articles (##10, 11, 13, 14) 

4 institutional websites (##1, 7, 9, 18) 

2 blog posts (##3, 23) 

1 other (#16) 

 

 Fourth, those who wrote the material about my writings on the origin-of-AIDS 

debate took it upon themselves to make judgements about the debate itself. The 

debate has continued for over 25 years and it is only the judgement of advocates on 

one side that the OPV theory has been disproved. So here are editors and admins 

supposedly presenting a neutral point of view but in practice doing more than 

commenting on my writing, namely misrepresenting it, judging it and judging the 

theory that I have been writing about.  

 From the very beginning, I have written about how the OPV theory is 

threatening to the medical establishment, which is one reason why it has not received 

fair treatment. It seems that the theory remains highly threatening to those supportive 

of medical orthodoxy, so much so that a highly biased account of my writing, and of 

the theory, is introduced into my Wikipedia entry. Those who have done this have 

unwittingly exemplified what I have argued in my articles. 

 Analysing a Wikipedia entry that has been subject to persistent bias thus turns 

out to be an avenue for revealing the prejudices of some of the editors and admins, 

especially the hostile ones. That this can happen while maintaining a superficial 

adherence to Wikipedia policies shows that something needs to change.  


